Polska konstrukcja – nie trafiła w swój czas…


Replikę samochodu Syrena Sport w sobotę zaprezentował w Lublinie jej twórca Mirosław Mazur.

Syrena sport Mirosław Mazura

źródło: interia – motoryzacja

 

Oryginalna Syrena Sport  została zbudowana w jednym egzemplarzu, w końcu lat 50. w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Niestety nigdy nie weszła do seryjnej produkcji.

Dla Mazura legendarny już polski samochód sportowy to wyjątkowy przykład twórczego działania polskich inżynierów i konstruktorów.

„Kiedy miałem kilkanaście lat wszędzie mówiono, że polscy inżynierowie nie są w stanie czegokolwiek zbudować. Kiedy zobaczyłem zdjęcie Syreny Sport, zrozumiałem, że polscy inżynierowie w latach 50., 60., 70. byli w stanie zrobić wszystko” – powiedział.

Jak powiedział, ówczesna sytuacja społeczna i polityczna nie pozwalała na pełne wykorzystanie zdolności inżynierów, dlatego Syrena Sport, jak wiele innych urządzeń, nigdy nie weszła do produkcji. „Zawsze były jakieś ważniejsze rzeczy. Takie ekstrawaganckie projekty, uważane za nikomu niepotrzebne, były odrzucane” – powiedział Mazur.

„Chciałem pokazać Polakom, że stać nas na wiele i przypomnieć to auto, które piekielnie mi się spodobało” – dodał.

Syrena Sport  została zbudowana w końcu lat 50. przez inżynierów Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie pod kierownictwem Cezarego Nawrota. Był to dwudrzwiowy coupe, miał nadwozie z tworzyw sztucznych oparte na samonośnej płycie podłogowej. Wyposażony był w dwucylindrowy, czterosuwowy silnik typu bokser, skonstruowany przez Władysława Skoczyńskiego.

Samochód ten, według pierwotnych założeń, nie miał być produkowany seryjnie. Powstał jako platforma testowa dla rożnych technologii i podzespołów przewidzianych dla modernizacji produkowanej seryjnie od 1955 r. klasycznej syreny. Zespół inżynierów miał przy jego projektowaniu dużo swobody.

Zbudowano jeden egzemplarz auta w kolorze czerwonym z czarnym dachem, który zaprezentowano podczas obchodów Święta Pracy 1 maja 1960 r. Syrena Sport okazała się sensacją, szeroko opisywana była w prasie motoryzacyjnej, także w szwajcarskiej i włoskiej. Mimo tego sukcesu, nie podjęto seryjnej produkcji auta. Testy zakończono a samochód trafił do magazynu ośrodka badawczego w Warszawie Falenicy. Tam stał 18 lat. W 1978 r. jedyny egzemplarz Syreny Sport zniszczono komisyjnie.

Zbudowanie repliki Syreny Sport zajęło Mazurowi 1,5 roku. „To było wielkie wyzwanie, bo dokumentacja jest bardzo skąpa. Twórcy tego samochodu robili go dość spontanicznie, po godzinach, nie robili dokumentacji, bo nie było na ten samochód jakiegoś oficjalnego zamówienia” – tłumaczył.

Największą trudność sprawiło mu odtworzenie płyty podłogowej. „W tym samochodzie nie ma konstrukcji ramowej, tak jak we wszystkich syrenkach. Tutaj jest płyta samonośna, bardzo ciekawe rozwiązanie i bardzo trudne od odtworzenia” – powiedział.

Oryginalna Syrena Sport  zaprezentowana została publiczności 1 maja 1960 r. podczas uroczystości państwowych w Warszawie. W 52. rocznicę tego wydarzenia replikę polskiego samochodu sportowego Mirosław Mazur pokaże we wtorek 1 maja w stolicy przed Pałacem Kultury i Nauki.

 

źródło:

Reklamy

About car4fun

Pracuję w firmie Deprat Sp. z o.o. Zajmujemy się wypożyczaniem samochodów więc jestem zainteresowana motoryzacją, marketingiem. Tego bloga stworzyliśmy dla zabawy i rozrywki po pracy. Chcemy potraktować temat z przymrużeniem oka.

Posted on 15 Maj 2012, in Newsy and tagged , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: