Kiedy może Cię zatrzymać policja albo inne służby


Drogówka może zatrzymać kierowcę do kontroli praktycznie zawsze i wszędzie. Sprawdź, jak się wtedy zachować.

1. Czy policjant umundurowany i po cywilnemu mają takie same prawa?
– Prawie tak, ale nie do końca. Zasady zatrzymywania i kontroli reguluje rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 18 lipca 2008 roku. Policjant umundurowany i nie umundurowany, są uprawnieni do wydawania poleceń i sygnałów wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. A więc zarówno kierujących pojazdem jak też pieszym.
Policjant umundurowany przy dobrej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów (czyli lizakiem) lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności (zmrok, mgła) – latarką ze światłem czerwonym. Lub też tarczką do zatrzymywania z czerwonym odblaskiem. Ma on prawo do zatrzymania każdego pojazdu, bez względu na to czy w pobliżu jest radiowóz, inny pojazd czy też idzie np. brzegiem drogi czy chodnikiem. Tu najważniejszy jest tzw. fakt rozpoznawalności, czyli umundurowanie.

2. Jak jest różnica między policjantem umundurowanym a tym bez munduru?
– Ten drugi funkcjonariusz jest uprawniony do zatrzymania kierującego przez całą dobę, ale wyłącznie na obszarze zabudowanym (niezależnie od pory dnia), a ponadto przy dobrej widoczności musi to robić za pomocą lizaka, a przy złej latarką ze światłem czerwonym albo tarczą ze światłem odblaskowym lub czerwonym. Nie musi natomiast stać przy oznakowanym radiowozie.

Gdy cywil macha ręką, możemy go zignorować. Ważne jest, że policjant w cywilu ma obowiązek okazania, już z chwilą rozpoczęcia kontroli.


3. Czy polecenie zatrzymania możemy usłyszeć z jadącego za nami radiowozu?

– Tak. Do wydawania poleceń, policja może używać urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, wydawanych z pojazdu lub nawet śmigłowca. Istotne jest, by polecenie do zatrzymania wydano z dostatecznej odległości, było ono wyraźne, bo tylko wtedy kierujący ma szansę na zatrzymanie pojazdu w sposób bezpieczny i w miejscu wskazanym przez funkcjonariusza.

Czy policjant chcąc zatrzymać pojazd może wybiegać z przysłowiowych krzaków, za płotu czy stojącego na poboczu pojazdu? Młodszy inspektor Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji powiedział nam, że niedopuszczalnym jest wyskakiwanie policjanta na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżającym pojazdem i zmuszanie go do gwałtownego hamowania. Takie zachowania są niebezpieczne zarówno dla zmotoryzowanego jak też kierującego. Czasem jednak dochodzi do takiej sytuacji. Wtedy kierujący powinien spokojnie zatrzymać się za stojącym radiowozem, włączyć światła mijania i poczekać na policjanta.

– Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Trzeba jednak pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna. Może dojść do sytuacji, że policjant widzi przestępstwo. Wtedy może zareagować nawet przysłowiowym wyskakiwaniem. Wtedy reagujmy spokojnie na sygnał do zatrzymywania, zatrzymajmy auto, wyłączmy silnik, nie wybiegajmy z samochodu, nie otwierajmy drzwi. Czekajmy na policjanta. Tez zapewne podjedzie – dodaje inspektor Konkolewski.

4. Gdzie zatrzymujemy się do kontroli?
Miejsce zatrzymania może wskazać policjant. Ważne jest, by pojazd był zatrzymywany w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie stworzy zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Gdy zjedziemy na pobocze, nie zaszkodzi włączyć świateł awaryjnych czy prawego kierunkowskazu. Jeśli okaże się to zbędne, policjant każe nam je wyłączyć.

Miejsce do zatrzymania, może być oznaczone przez ustawienie znaku „stój – kontrola drogowa”. Pamiętajmy, że policjant może zatrzymać pojazd nawet w miejscu, gdzie zakazują tego znaki czy przepisy, chociażby w zatoczce autobusowej.

5. Czy kontrola może odbywać się w każdym miejscu np. w środku lasu i w środku nocy?
– Tak – odpowiada zdecydowanie starszy aspirant Sławomir Konieczny, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp. – Decyduje tu powód kontroli np. podejrzenie, że kierujący prowadzi pojazd po spożyciu alkoholu oraz to, że sygnał do zatrzymania był podany odpowiednio wcześniej i w sposób zrozumiały.
Konieczny przyznaje, że wprawdzie przed laty zdarzały się przypadki, że podając się za policjanta, określone grupy przestępców, zatrzymywano auta, by zabrać ładunek czy ograbić pasażerów, ale to przeszłość. – Od wielu lat nie słyszałem o takim zdarzeniu. Dlatego widząc policjanta, który sygnalizuje nam, byśmy się zatrzymali, powinniśmy to bezwzględnie zrobić – podkreśla rzecznik policjant.

6. Od czego rozpoczyna się kontrola?
– Policjant po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu swój stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania. Policjant umundurowany okazuje swoją legitymację służbową na żądanie kontrolowanego, a bez munduru zawsze, z chwilą rozpoczęcia kontroli. Dokumentu nie dostajemy jednak do ręki. Jest on tak prezentowany, by można było przeczytać dane funkcjonariusza. Ale uwaga, procedura ta jest zawieszana, gdy pojazd jest zatrzymany po wcześniejszym pościgu, gdy istnieje podejrzenie, że został skradziono czy tez istnieje niebezpieczeństwo, że w aucie znajdują się osoby, które popełniły przestępstwo.

Polcjant wtedy najczęściej wydaje polecenia stój, wyjdź z samochodu, połóż się na ziemi itp. Dla własnego bezpieczeństwa bezwzględnie zastosujmy się do tych poleceń.


7. Jak powinna wyglądać kontrola?

– Rozpoczynając kontrolę policjant może wydawać kierującemu polecenie unieruchomienia pojazdu a nawet jego opuszczenia. Jednak do radiowozu zmotoryzowany może być wpuszczony tylko w razie konieczności udzielenia pomocy choremu lub rannemu, doprowadzenia do jednostki Policji, izby wytrzeźwień, szpitala czy też poddaniu go badaniu na zawartość w organizmie alkoholu lub narkotyku. A także, by mógł obejrzeć przebieg nagranego wykroczenia (na wideorejestratorze) czy też złożenia wyjaśnień dotyczących przebiegu wypadku czy kolizji. Podkreślmy, że oglądanie wykroczenia na wideorejestratorze nie jest obowiązkiem kierującego, może on jedynie sobie tego zażyczyć.


8. Czy policjant może kontrolować stan techniczny pojazdu?
Do kontroli stanu technicznego pojazdu a szczególnie systemów związanych z bezpieczeństwem jazdy upoważnieni są jedynie przeszkoleni policjanci drogówki oraz inspektorzy ITD. Natomiast inni policjanci powinni ograniczyć swoje czynności do sprawdzenia dokumentów i ewentualnie trzeźwości zmotoryzowanego. Jeśli natomiast mają wątpliwości co do stanu technicznego pojazdu, mogą zatrzymać dowód rejestracyjny, wypisując pokwitowanie. Pamiętajmy, że upoważnia ono jedynie do dojazdu do stacji diagnostycznej.

Dodajmy, że policjant może nam wydać polecenie otwarcia bagażnika, podniesienia pokrywy silnika czy zażądać, byśmy wysiedli z samochodu. Powinien jednak wyjaśnić, dlaczego kontrola jest tak skrupulatna.


9. Czy możemy odmówić przyjęcia mandatu?

Jeśli czujemy się niewinni, nie musimy zgadzać się z funkcjonariuszem policji. Sprawa trafi wtedy do sądu. Policjant też może się mylić, czasami ma zły dzień a to sprawia, że krzywdzi nas np. uniewinniając drugiego uczestnika kolizji, który jest winny albo współwinny. Nad tym czy przyjąć mandat czy też nie, trzeba się mocno zastanowić. Jego przyjęcie oznacza, że praktycznie będziemy musieli zapłacić. Nie zapłacimy tylko w jednym przypadku, o ile  popełniony czyn nie jest wykroczeniem.

Pamiętajmy też, że odmówić przyjęcia mandatu możemy zarówno, gdy uważamy, że jesteśmy niewinni lub proponowana suma jest za wysoka. Sprawa trafi wtedy do sądu. Jeżeli ten uzna nasze argumenty, może nas uniewinnić lub nałożyć karę mniejszą od zaproponowanej przez funkcjonariusza policji. Dodajmy, że funkcjonariusz ma obowiązek poinformowania kierującego o jego prawie do odmowy przyjęcia mandatu karnego.

10. Kontroluje nas staż miejska czy gminna.
– Zgodnie z prawem o ruchu drogowym strażnik ma prawo do zatrzymania pojazdu będącego w ruchu tylko wtedy, kiedy kierujący nie przestrzega znaku zakazu B1 czyli zakazu ruchu w obu kierunkach. Taki pojazd może zatrzymać a jego kierowcy wręczyć mandat w wysokości do 500 zł oraz punkty karne – wyjaśnia komendant straży miejskiej w Zielonej Górze Sławomir Nowak. I co też ważne takie czynności może strażnik wykonywać tylko w mundurze (ręką lub tarczką) i na terenie swojej gminy. Strażnik może też zatrzymywać będące w ruchu rowery i motorowery. Na każdej drodze.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku karania za złe czy niewłaściwe parkowanie. Tu mandat możemy dostać zarówno na drogach publicznych jak też w strefach zamieszkania i ruchu a nawet na parkingu marketu. O ile wisi tam tabliczka np. parking tylko dla inwalidów czy też znak zakaz zatrzymywania i postoju. A więc uważajmy.
11. A co z inspekcją transportu drogowego

– Naszym celem nie jest kontrola prywatnych aut osobowych – usłyszeliśmy w centrali Inspekcji Transportu Drogowego w Warszawie. – Inspektor może zatrzymać takie auto, ale w sytuacji, kiedy kierujący w drastyczny sposób łamie przepisy ruchu drogowego np. jedzie zygzakiem czy bez świateł w nocy. Co ważne, inspektor musi być w mundurze a zatrzymuje lizakiem, ręką lub latarką z czerwonym światłem. Wtedy może nałożyć też mandat i punkty karne – dodał nasz rozmówca. Informując jednocześnie, że inspekcję powołano do kontroli autobusów, ciężarówek czy taxi, a nie kierowców samochodów osobowych.

Źródło

Reklamy

About car4fun

Pracuję w firmie Deprat Sp. z o.o. Zajmujemy się wypożyczaniem samochodów więc jestem zainteresowana motoryzacją, marketingiem. Tego bloga stworzyliśmy dla zabawy i rozrywki po pracy. Chcemy potraktować temat z przymrużeniem oka.

Posted on 17 kwietnia 2012, in Newsy, Ubezpieczenia komunikacyjne and tagged , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: