Stanie w korkach kosztuje 3,6 mld zł rocznie


Prawie 3,6 mld zł strat ponoszą kierowcy tkwiący w korkach na ulicach w siedmiu głównych Polski – wynika z raportu przedstawionego przez firmę Deloitte. Najwięcej, ponad 1,4 mld zł rocznie, tracą kierowcy w Warszawie, najmniej, 168 mln zł – w Katowicach.

Importowane samochody zaparkowane w greckim mieście portowym Pireusie. Na greckim kryzysie najwięcej korzystają Chiny, które wykupują tamtejszy majątek, jak choćby port w Pireusie AP
Suma strat wywołanych korkami w siedmiu głównych miastach zmniejszyła się o 2,6 proc. w porównaniu do ubiegło roku. Stało się tak mimo wzrostu cen benzyny o 12 proc. (z 4,58 do 5,14 zł za litr) oraz wzrostu średniego wynagrodzenia o 8,7 proc. Najwięcej, aż 1,4 mld zł, tracili rocznie w korkach mieszkańcy stolicy. Najmniej, tylko 168,7 mln zł mieszkańcy Katowic.
„Statystyczny mieszkaniec-kierowca tracił rocznie w korkach 2,8 tys. zł, czyli 64 proc. średniej miesięcznej pensji” – powiedział Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Business Consulting podczas środowej prezentacji raportu opracowanego przez Deloitte wspólnie z operatorem serwisu Targeo.pl, m.in. informującego o utrudnieniach w ruchu. Wyjaśnił, że czas spędzony w korkach uznano za stratę, bo nie został on spożytkowany na pracę za wynagrodzeniem, przez co zyskałby także budżet państwa, dzięki podatkom dochodowym od osób (PIT) i firm (CIT).
Ekspert Deloitte zaznaczył, że o ile kierowcy stracili 3,6 mld zł, to budżet państwa zarobił na korkach ze względu na podatki w cenach benzyny prawie 500 mln zł, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej. W rezultacie koszt korków dla gospodarki oszacowany na podstawie siedmiu głównych miast w Polsce wyniósł niecałe 3,1 mld zł, co stanowiło 0,2 proc. PKB Polski w 2011 r. W porównaniu z 2010 r. gospodarka na korkach straciła mniej o 96 mln zł, czyli o 0,03 proc. PKB.
Rafał Mikołajczak, prezes zarządu firmy Indigo, obsługującej portal Targeo.pl poinformował, że wnioski wyciągnięto z analizy ruchu około 80 tys. pojazdów wyposażonych w nawigację satelitarną GPS. „Szacujemy, że po połowie były to auta osobowe i ciężarowe” – dodał szef Indigo.
Z raportu wynika, że w pięciu z siedmiu badanych miast skrócił się czas spędzany w korkach. Największą długość „wąskich gardeł”, czyli odcinków zakorkowanych o każdej porze, odnotowano w Warszawie. Łączna długość tych odcinków w porównaniu do 2010 roku wzrosła dwukrotnie. W 2011 roku wydłużył się czas spędzany w korkach w Warszawie, Poznaniu i Katowicach. W Krakowie, Wrocławiu i Łodzi korki zmniejszyły się. Zmian nie odnotowano jedynie w Gdańsku. W badaniu przeprowadzonym w październiku 2011 r. mierzono czas przejazdu 10-kilometrowej trasy w godzinach szczytu.
Artykuły z: PAP

ŹRÓDŁO

Reklamy

About car4fun

Pracuję w firmie Deprat Sp. z o.o. Zajmujemy się wypożyczaniem samochodów więc jestem zainteresowana motoryzacją, marketingiem. Tego bloga stworzyliśmy dla zabawy i rozrywki po pracy. Chcemy potraktować temat z przymrużeniem oka.

Posted on 11 kwietnia 2012, in Newsy. Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: