Akumulatory do hybrydów będą wyprodukowane w Gliwicach


Produkcję systemów zasilania dla samochodów elektrycznych i hybrydowych zamierza uruchomić w swoim gliwickim zakładzie firma Axeon.

Jednocześnie planuje rozwijać uruchomioną w ub. roku produkcję akumulatorów dla wschodzącego rynku rowerów elektrycznych.

Plany rozwoju firmy przedstawił podczas wtorkowej konferencji prasowej w Gliwicach szef polskiej spółki Axeona Jim Ferguson.

Axeon to jeden z większych producentów akumulatorów do urządzeń mobilnych w Europie. Położony w Śląskim Centrum Logistyki w Gliwicach główny zakład produkcyjny firmy wytwarza 60 tys. akumulatorów, przeznaczonych do elektronarzędzi i urządzeń przenośnych, a także rowerów elektrycznych (e-bike’ów).

Jak mówił we wtorek Ferguson, Axeon wiąże z tym segmentem duże nadzieje, widząc możliwości zagospodarowania w najbliższych latach nawet 50 proc. europejskiego rynku. Z zewnętrznych analiz wynika, że tylko w zachodniej Europie (głównie w Holandii i Niemczech) do 2016 r. rynek produkcji e-bików ma zwiększyć się niemal dwukrotnie – z obecnych ok. 1,2 mln e-bike’ów rocznie do blisko 2 mln.

Według informacji firmy, na świecie wzrost ten może przekraczać nawet 30 proc. rocznie, głównie za sprawą chińskiego rynku, gdzie roczna sprzedaż rowerów elektrycznych sięga 120 mln sztuk. Większość z nich działa jednak w oparciu nie o nowocześniejsze akumulatory litowo-jonowe, lecz ołowiano-kwasowe.

Obecne możliwości produkcji akumulatorów do e-bike’ów sięgają w Gliwicach 20 tys. egzemplarzy miesięcznie; w tym roku mają zostać zwiększone do 30 tys. Akumulatory z Gliwic trafiają do jednego z czołowych europejskich producentów elektrycznych systemów zasilania, potem montowane są w kilku rodzajach e-bike’ów.

Nowym obszarem działalności ma być rynek motoryzacyjny – samochodów elektrycznych i hybrydowych. W ocenie firmy jest on perspektywiczny, wobec prognoz zakładających światową produkcję 8 mln takich pojazdów w 2020 r. Gliwicki zakład przygotowuje się do wdrożenia nowych systemów jakości pod kątem wytwarzania takich akumulatorów; zagospodarowywane jest miejsce pod linię produkcyjną.

Inżynierowie z Gliwic – częściowo pozyskani z koncernów motoryzacyjnych – odbyli już szkolenia w macierzystej fabryce firmy w Dundee, gdzie wytwarzane są m.in. prototypowe systemy samochodowe. Uruchomienie produkcji jeszcze w tym roku ma zależeć od zwiększenia dostaw przez kooperantów.

W głównej siedzibie firmy i jej drugim zakładzie w szkockim Dundee pracuje 70 specjalistów. Wytwarzane są tam prototypowe akumulatory dla samochodów elektrycznych i hybrydowych (m.in. dla marek: Jaguar, Land Rover i Rolls Royce), których masowa produkcja ma trafić w przyszłości do Gliwic.

W Dundee działa też centrum badań i rozwoju koncernu. Bieżące projekty – finansowane częściowo przez rząd brytyjski i Unię Europejską – obejmują m.in. produkcję nowej, lekkiej baterii wykorzystującej ogniwa NCM (litowe z tlenkiem niklu, kobaltu i manganu) czy projekt nowego systemu zarządzania baterią.

W szkockiej centrali firmy trwają też prace pod kątem kolejnego planowanego obszaru działalności Axeona – przechowywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, jak ogniwa fotowoltaiczne czy wiatraki.

Axeon należy do firmy AG Holding Ltd, wspieranej przez fundusz kapitałowy Ironshield Capital Management LLP.

Źródło

Reklamy

About car4fun

Pracuję w firmie Deprat Sp. z o.o. Zajmujemy się wypożyczaniem samochodów więc jestem zainteresowana motoryzacją, marketingiem. Tego bloga stworzyliśmy dla zabawy i rozrywki po pracy. Chcemy potraktować temat z przymrużeniem oka.

Posted on 28 lutego 2012, in Newsy and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: